Open brief: "Geef toekomst aan de landbouw!"

Vandaag trekken vele land- en tuinbouwers met de tractor naar Brussel om actie te voeren. Een signaal om beleidsmakers te herinneren aan de noden waar de landbouw vandaag mee kampt. Milcobel steunt deze actie voluit. Als coöperatie zijn we dag in dag uit samen met onze leden-melkveehouders in de weer voor de productie van kwaliteitsvolle zuivelproducten. Gezond, lokaal én duurzaam. Onze landbouwers verdienen een toekomst; net als de 2.000 gezinnen van onze Milcobel-medewerkers.

Lokaal, duurzaam en gezond voedsel

Als Milcobel zijn we – samen met onze 2.000 leden – bezorgd wanneer we de actuele politieke discussies over het landbouwbeleid beluisteren. Het stikstofakkoord gaat immers over veel meer dan de tientallen bedrijven die binnenkort misschien noodgedwongen de deuren moeten sluiten.

Het gaat over hoe we omgaan met onze landbouw en met de mensen die zich elke dag met hart en ziel inzetten voor de stiel. De mensen die ervoor zorgen dat we gezond, lokaal én duurzaam eten op ons bord krijgen. Het stikstofdossier raakt trouwens niet enkel onze landbouwbedrijven maar heeft impact op alle actoren in de brede agrovoedingsketen; en dus ook op Milcobel. Als zuivelbedrijf stellen we 2.000 mensen te werk wiens job rechtstreeks afhankelijk is van de landbouw.

Waarom polariseren tussen landbouw en milieu, wanneer de landbouw ook een deel van de oplossing is? De keuze voor een landbouw die toekomst heeft, is geen keuze tegen duurzaamheid. Integendeel.

Waarom niet constructief zoeken in overleg met de sector naar haalbare en betaalbare oplossingen waar iedereen beter van wordt?

Onze boeren moeten het respect krijgen dat ze verdienen! Landbouw en lokale voedselproductie vormen een essentieel onderdeel van onze samenleving. Daarom moeten we een toekomst creëren voor de huidige en hopelijk vele volgende generaties landbouwers.

Samen met onze boeren vraagt Milcobel meer respect.
Wij vragen rechtszekerheid en toekomstperspectief; vertrekkend vanuit een constructieve dialoog waarbij de landbouw niet louter gepercipieerd wordt als ‘het probleem’, maar wel als een deel van de oplossing.

We roepen de beleidsmakers op om over partijgrenzen heen samen te werken om te komen tot een snelle goedkeuring van het GLB en het vrijgeven van de Europese fondsen, en om constructief en in samenspraak met de sector toe te werken naar een realistisch en eerlijk stikstofakkoord.

Alleen zo geven we zuurstof aan onze landbouwers en verzekeren we ons ook in de toekomst van duurzaam en gezond voedsel, dichtbij. Als Milcobel zetten we daar graag mee de schouders onder!

Betty Eeckhaut, Voorzitter ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Nils van Dam, CEO