Milcobel deelt expertise in Mozzarella Experience Center

Langemark wordt kennis hub voor pasta filata kazen

Op donderdag 11 mei werd het Mozzarella Experience Center van Milcobel officieel ingehuldigd in het bijzijn van Europees Parlementslid Tom Vandenkendelaere. In dit ervaringscentrum wil Milcobel z’n jarenlange expertise inzetten ten voordele van professionele klanten uit de hele wereld.

“Milcobel heeft de voorbije 20 jaar geïnvesteerd in onderzoek naar de karakteristieken van mozzarella als ingrediënt, en dit dankzij langdurige samenwerkingen met universiteiten en onderzoeksinstellingen in binnen- en buitenland,” zegt Francis Relaes, managing director Milcobel Premium Ingredients. “Dit resulteerde in waardevolle inzichten en kennis over het gedrag van mozzarella in een hele reeks toepassingen. Maar het leerde ons ook meer over rijping, transport, invriezen, ontdooien en andere zaken die belangrijk zijn op de vele exportmarkten waar Milcobel actief is.”

Het zijn onder andere die kennis en inzichten die Milcobel nu intensiever wil delen met klanten en partners. De traditionele sales relatie wordt verbreed naar R&D, marketing, enz. In het Mozzarella Experience Center zullen demo’s plaatsvinden. Specifieke toepassingen voor klanten kunnen er getest en geanalyseerd worden. Er zullen innovatie- en inspiratiedagen worden georganiseerd voor professionele klanten. En tenslotte wil Milcobel ook samenwerkingen op met pizzaiolo’s, chefs en hotelscholen opzetten.

Kennis hub voor mozzarella

De Milcobel site te Langemark zal de komende jaren een kennis hub worden rond mozzarella en pasta filata kazen en hun toepassingen.

Mozzarella is een technisch erg complex product. Klanten stellen specifieke criteria voorop bij het bereiden van de kaas, qua kleur, blistering (hoe de kaas uitbakt), oil off (smeuïgheid), en de manier waarop de kaas smelt en stretcht. Die expertise opbouwen is een werk van vele jaren, en het is dankzij de ervaring van de voorbije 28 jaar dat Milcobel zich wist op te werken tot één van de referentiebedrijven in Europa en wereldwijd.

“Met de opening van het Mozzarella Experience Center zetten we de volgende stap in ons mozzarellaverhaal,” zegt Francis Relaes. “Hier bouwen we verder aan een duurzame toekomst voor onze coöperatie en ons bedrijf door in te zetten op innovatie, knowhow, co-creatie en samenwerking met klanten en chefs wereldwijd. Een echt ervaringscentrum waar we onze kennis en expertise ten dienste stellen van onze klanten.”

“Milcobel is erin geslaagd België als mozzarellaland op de kaart te zetten,” zegt Europarlementslid Tom Vandenkendelaere, die het Mozzarella Experience Center officieel inhuldigde. “Anno 2023 heeft Milcobel niet alleen de reputatie van pionier van de Belgische mozzarella in eigen land, maar haar faam reikt ver buiten de eigen grenzen in Europa. De ingrediënten die aan de basis van dit succesverhaal liggen - duurzaamheid verankeren in het economisch en sociaal weefsel van de regio - liggen ook aan de basis van wat we Europees willen bereiken met de Green Deal. Daar hoort ook het verduurzamen van ons voedselbeleid toe met de ‘van-boer-tot-bord’ strategie. Milcobel zet zich in voor economische en sociale duurzaamheid en investeert in duurzame productieprocessen. Coöperatieve bedrijven als Milcobel spelen bovendien een belangrijke rol in het Europees beleid, net omdat ze de boer versterken. Dat is dan ook de ambitie en tegelijkertijd de uitdaging voor Milcobel. Er is meer besef én respect nodig voor de duurzame en kwaliteitsvolle productie in onze streek. Want het is net die expertise, kennis en kwaliteit die onze streek zo groot heeft gemaakt,” aldus Vandenkendelaere.

Mozzarella steeds populairder in Azië

“Onze klanten bevinden zich in een 80-tal landen wereldwijd. Historisch gezien hebben we een sterke aanwezigheid in Europa, voornamelijk Zuid-Europa (Spanje, Italië en Portugal) en in het Verenigd Koninkrijk. De Europese markt kent een jaarlijkse groei van zo’n 3%. De laatste jaren wordt vooral de Aziatische markt belangrijker. In verschillende Aziatische landen zien we een bovengemiddelde groei van 6 à 7 % per jaar,” aldus Francis Relaes. “De oprichting van Milcobel Asia met een kantoor in Hong Kong een 5-tal jaren geleden heeft een sterke volumegroei gebracht voor Milcobel in de regio en geeft ons bijzonder veel inzicht in de ontwikkelingen in deze markten. Milcobel kon ook voordeel halen uit de vrijhandelsakkoorden die de afgelopen jaren werden afgesloten met landen zoals Zuid-Korea en Japan.”

In Europa gaat het merendeel van de mozzarella op de pizza, maar de meest innovatieve recepten zie je vandaag in Azië, zowel in de verfijnde fusion kitchen waarin mozzarella wordt verwerkt, maar ook in uitdagende streetfood zoals inktvis met mozzarella, corn dogs met kaas, of bakbanaan met hagelslag en mozzarella… Aziaten zijn vooral dol op de ‘fun factor’. De tijd dat Aziaten geen kaas aten, lijkt daarmee een afgesloten hoofdstuk. Sommige trends waaien ook over naar Europa.

Zeg niet zomaar mozzarella tegen mozzarella

De mozzarella die Milcobel in Langemark produceert, zijn niet de bolletjes mozzarella die je als consument typisch in de supermarkt koopt. Milcobel produceert mozzarella als ingrediënt voor de food service markt, denk aan producenten van pizza, pasta, panini’s of andere gerechten, of restaurantketens.

Mozzarella is de grootste kaassoort ter wereld op dit moment. Het vindt zijn oorsprong in Italië en werd oorspronkelijk uit de melk van waterbuffels geproduceerd. Later is men mozzarella uit koemelk gaan produceren en dit over de hele wereld. De groep van ‘formaggi a pasta filata’ – ofwel ‘gerokken kaas’ bestaat echter uit een breed gamma van kazen van de verse zachte mozzarellabolletjes (die vooral in Italië gemaakt worden) tot de ‘low moisture’ mozzarella blokken die Milcobel in Langemark produceert. Dit type mozzarella vertegenwoordigt 88% van de circa 3,8 miljoen ton mozzarella die wereldwijd wordt geproduceerd. Ongeveer 2,3 miljoen ton daarvan wordt in de VS geproduceerd, grotendeels bestemd voor de thuismarkt, slechts een klein percentage van de VS productie is bestemd voor export.

In Europa zijn Italië en Duitsland de grootste consumenten van mozzarella (mozzarella bolletjes en low moisture mozzarella samen), maar niet de grootste producenten.

Meer dan 25 jaar ervaring

Milcobels kaasgeschiedenis begint reeds in 1964 met de productie van cheddar in Wingene. In 1995 wordt de ingrediëntenkaasproductie van de groep gecentraliseerd in Langemark, waar nu jaarlijks 65.000 ton mozzarella van de productielijnen rolt. Het bedrijf heeft de ambitie om de komende jaren nog verder te groeien in mozzarella.

EP Tom Vandenkendelaere - Openingsspeech
Francis Relaes, Managing Director Milcobel Premium Ingredients
EP Tom Vandenkendelaere en Francis Relaes, Managing Director Milcobel Premium Ingredients
VR Experience
Mozzarellaproductie in Langemark

Persberichten in je mailbox

Milcobel is één van de belangrijkste zuivelcoöperaties in België, en vertegenwoordigt ongeveer 35% van de Belgische melkveehouders. Milcobel verwerkte in 2021 1.4 miljard liter melk van 2000 leden melkveehouders. In 7 productiesites in België en Frankrijk maakt het bedrijf kwaliteitsvolle zuivelproducten zoals kaas, boter, room, melkpoeder, roomijs en wei.

Naas eigen succesvolle merken (Brugge Kaas, Nazareth, Brigand, INCOLAC...), produceert Milcobel private label producten voor de retail sector alsook premium ingredients voor professionele klanten in de voedingsindustrie.